KRITÉRIA PRO KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY - ŠKOLNÍ ROK 2025/2026
SPOLEČNÁ ČÁST MATURITNÍ ZKOUŠKY SE SKLÁDÁ
- Ze zkoušky z českého jazyka a literatury ve formě didaktického testu v délce trvání 85 minut.
- Ze zkoušky z cizího jazyka ve formě didaktického testu v délce trvání 100 minut, z toho 40 minut je poslechová část a 60 minut část testu ověřující čtení a jazykové vědomosti a dovednosti nebo ze zkoušky z matematiky ve formě didaktického testu v délce trvání 120 minut.
Možné je i nepovinná zkouška z matematiky rozšiřující ve formě didaktického testu z matematiky rozšiřující v délce trvání 150 minut.
MŠMT stanovilo termín zkoušek na období od 4. května 2026 do 7. května 2026.
PROFILOVÁ ČÁST MATURITNÍ ZKOUŠKY SE SKLÁDÁ
- Ze zkoušky z českého jazyka a literatury (písemná práce a ústní zkoušení).
- Ze zkoušky z cizího jazyka (písemná práce a ústní zkoušení).
- Z teoretické zkoušky z odborných předmětů - TZOP (ústní zkouška).
- Z maturitní práce a její obhajoby před zkušební maturitní komisí – ZOP (obhajoba práce).
ZE ZKOUŠKY Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Písemná práce z českého jazyka a literatury:
Písemnou prací z českého jazyka a literatury se rozumí vytvoření souvislého textu, jehož minimální rozsah je 250 slov. Písemná práce trvá nejméně 110 minut včetně času na volbu zadání. Při konání písemné práce nově nemá žák možnost použít Pravidla českého pravopisu.
Pro písemnou práci ředitel školy stanoví nejméně 4 zadání, která se žákům zpřístupní bezprostředně před zahájením zkoušky. Po zahájení zkoušky si žák jedno zadání zvolí. Zadání písemné práce obsahuje název zadání, způsob zpracování zadání a popřípadě výchozí text k zadání. Zadání písemné práce jsou stejná pro všechny žáky daného oboru vzdělání příslušné školy. Písemnou práci konají žáci daného oboru vzdělání ve stejný den a čas; v případě stejného zadání písemné práce pro více oborů vzdělání téže školy konají ve stejný den a čas písemnou práci žáci těchto oborů.
Žákovi podle § 20 školského zákona se na jeho žádost prodlužuje doba konání písemné práce z českého jazyka a literatury o 40 %. Při konání písemné práce může použít překladový slovník. Překladový slovník může být využit v listinné podobě nebo v elektronické podobě, je-li k dispozici k využívání off-line. (Cizinci bez doporučení se musí domluvit se školou, jestli a jakým způsobem budou překladový slovník využívat. Slovník nesmí být v mobilu – mobil není povolená pomůcka. Může být nahrán do školního PC, NTB, popř. iPAD – ovšem bez připojení k internetu. Nelze použít slovníky, které jsou pouze on-line. Zajištění řádného použití těchto pomůcek, které nezvýhodňuje žáka, je v kompetenci školy.) Od jarního zkušebního období 2026 již tito žáci nemohou využívat Slovník spisovné češtiny.
Termín konání písemné práce z českého jazyka a literatury je dne 16. dubna 2026. Kritéria a způsob hodnocení písemné práce a ústní zkoušky z českého jazyka a literatury najdete v podrobném dokumentu.
Ústní zkouška z českého jazyka a literatury:
Probíhá formou ústní zkoušky před zkušební maturitní komisí. Délka přípravy na ústní část maturitní zkoušky je 15 minut, čas zkoušení při ústní zkoušce je maximálně 15 minut. Pro ústní zkoušku z českého jazyka a literatury určí ředitel školy v souladu s rámcovým a školním vzdělávacím programem daného oboru vzdělání maturitní seznam nejméně 60 literárních děl.
Ředitel školy stanoví kritéria pro sestavení vlastního seznamu literárních děl žákem. Maturitní seznam literárních děl a kritéria jsou platná i pro opravnou zkoušku a náhradní zkoušku. Z maturitního seznamu literárních děl žák připraví vlastní seznam literárních děl v počtu stanoveném ředitelem školy; nejnižší počet literárních děl v žákovském seznamu je 20. Žák odevzdá seznam řediteli školy nebo jím pověřené osobě do 29 března 2024, pro jarní zkušební období a do 28. června 2024, pro podzimní zkušební období.
Ústní zkouška se uskutečňuje formou řízeného rozhovoru s využitím pracovního listu obsahujícího úryvek nebo úryvky z konkrétního literárního díla. Ředitel školy zajistí pracovní listy pro žáky k dílům z jejich vlastních seznamů literárních děl. Součástí pracovního listu je i zadání ověřující znalosti a dovednosti žáka vztahující se k učivu o jazyce a slohu.
Bezprostředně před zahájením přípravy k ústní zkoušce si žák vylosuje číslo pracovního listu. V jednom dni nelze losovat dvakrát pracovní list ke stejnému literárnímu dílu. Neodevzdá-li žák do data uvedeného výše vlastní seznam literárních děl, losuje si u zkoušky z pracovních listů ke všem dílům maturitního seznamu literárních děl pro daný obor vzdělání.
ZE ZKOUŠKY Z CIZÍHO JAZYKA
Písemná práce z cizího jazyka:
Písemnou prací z cizího jazyka se rozumí vytvoření souvislého textu nebo textů v celkovém minimálním rozsahu 200 slov. Písemná práce trvá 70 minut včetně času na volbu zadání. Při konání písemné práce má žák možnost použít překladový slovník. Pro písemnou práci z konkrétního cizího jazyka ředitel školy stanoví nejméně 3 zadání, která se žákům zpřístupní bezprostředně před zahájením zkoušky. Žák si po zahájení zkoušky jedno zadání zvolí. Zadání písemné práce obsahuje název zadání, způsob zpracování zadání a popřípadě výchozí text k zadání.
Zadání písemné práce z konkrétního cizího jazyka jsou stejná pro všechny žáky daného oboru vzdělání příslušné školy. Písemnou práci konají žáci ve stejný den a čas.
Termín konání písemné práce z anglického jazyka je dne 17. dubna 2026.
Kritéria a způsob hodnocení písemné práce a ústní zkoušky z cizího jazyka najdete v podrobném dokumentu.
Ústní zkouška z cizího jazyka:
Probíhá formou ústní zkoušky před zkušební maturitní komisí. Délka přípravy na ústní část maturitní zkoušky je 15 minut, čas zkoušení je maximálně 15 minut.
Pro ústní zkoušku z cizího jazyka ředitel školy v souladu s rámcovým a školním vzdělávacím programem stanoví 20 témat. Témata jsou platná i pro opravnou zkoušku a náhradní zkoušku. Ústní zkouška z cizího jazyka se uskutečňuje formou řízeného rozhovoru s využitím pracovního listu obsahujícího jedno nebo více zadání ke konkrétnímu tématu. Součástí pracovního listu je i zadání ověřující znalost terminologie vztahující se ke vzdělávací oblasti odborného vzdělávání. Prověření odborné slovní zásoby v rámci ústní zkoušky z cizího jazyka nemusí být vázáno na losované téma. Odborná terminologie v případě oborů vzdělání s kódovým označením kategorie dosaženého vzdělání M a L nemusí být vázána na vylosované téma. Bezprostředně před zahájením přípravy k ústní zkoušce si žák vylosuje jedno téma. V jednom dni nelze losovat dvakrát stejné téma.
ZE ZKOUŠKY Z ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ
Z teoretické zkoušky z odborných předmětů (TZOP):
Teoretická zkouška z odborných předmětů (TZOP) probíhá formou ústní zkoušky před zkušební maturitní komisí. Délka přípravy na ústní zkoušku je 15 minut, čas zkoušení je maximálně 15 minut. Zkouška bude hodnocena klasifikační stupnicí 1 až 5. Žáci si vylosují jedno z minimálně 20 témat, která pokrývají oblasti odborného vzdělávání v průběhu studia.
Zveřejněná témata se zachovávají i pro opravnou zkoušku a náhradní zkoušku. Bezprostředně před zahájením přípravy k ústní zkoušce si žák jedno téma vylosuje. Při ústní zkoušce nelze v jednom dni losovat dvakrát stejné téma.
Maturitní práce a její obhajoba před zkušební maturitní komisí (zkouška z odborných předmětů - ZOP)
Zkouška z odborných předmětů (ZOP) formou vypracování maturitní práce a její obhajoby před zkušební maturitní komisí v délce 15 minut. Délka přípravy je nejméně 5 minut.
Zadání maturitní práce určí ředitel školy s dostatečným časovým předstihem s ohledem na rozsah, obsah a náročnost zpracování tématu práce, nejpozději však 4 měsíce před termínem obhajoby maturitní práce. Žák má na vypracování maturitní práce lhůtu nejméně jeden měsíc. Pokud je určeno více než jedno téma, žák si téma maturitní práce zvolí v termínu stanoveném ředitelem školy; pokud si žák ve stanoveném termínu téma nezvolí, vylosuje si jedno téma z nabídky určené ředitelem školy.
Nově není možné, aby maturitní práci s obhajobou zpracovávalo a obhajovalo několik žáků společně. Je nutné témata a způsob zpracování individualizovat tak, aby každý žák zpracoval a obhajoval svou práci s jedinečným tématem.
Vedoucí a oponent maturitní práce zpracují jednotlivě písemný posudek maturitní práce. Posudky jsou předány žákovi a členům zkušební maturitní komise nejpozději 14 dní před termínem obhajoby maturitní práce.
Výsledná známka z maturitní práce žáka je tvořena hodnocením:
• vedoucího práce: tvoří 40 % výsledného hodnocení,
• oponentem práce: tvoří 30 % výsledného hodnocení,
• obhajoby práce: tvoří 30 % výsledného hodnocení.
Každé dílčí hodnocení je v rozsahu 0 až 100 bodů.
Přepočet všech získaných bodů (procento naplnění všech oblastí) na finální známku je následující:
• známka 1 = 100 - 85,5 bodů
• známka 2 = 85,4 - 70,5 bodů
• známka 3 = 70,4 - 50,5 bodů
• známka 4 = 50,4 - 35,5 bodů
• známka 5 = 35,4 a méně bodů
ODLIŠNOSTI KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY PRO ŽÁKY S PŘIZNANÝM UZPŮSOBENÍM PODMÍNEK PRO KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY
Doporučení k přiznání uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky vydané školským poradenským zařízením obsahuje uvedení kategorie a skupiny podle přílohy č. 2 k vyhlášce č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, s vyznačením změn a doplnění. Doporučení je platné nejdéle 2 roky od data vydání.
Žák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky koná maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho znevýhodnění. Uzpůsobení zadání písemných prací a pracovních listů pro žáky s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky zajistí škola. Uzpůsobení podmínek pro konání zkoušek společné části maturitní zkoušky se přiměřeně uplatní i pro uzpůsobení podmínek pro konání zkoušek profilové části maturitní zkoušky.
Doporučení žák odevzdá řediteli školy spolu s přihláškou k maturitní zkoušce. Doporučení je zároveň evidováno v anonymizované podobě v informačním systému Centra. Doporučení obsahuje údaje o zařazení žáka do příslušné kategorie a skupiny žáků podle druhu znevýhodnění, návrh úprav podmínek a způsobu konání maturitní zkoušky, dále výčet kompenzačních pomůcek a doporučení rozsahu a formy případné asistence, tlumočnických služeb nebo odlišností hodnocení.
Podmínky pro konání maturitní zkoušky se upraví žákovi vždy, pokud z doporučení vyplývá, že znevýhodnění trvá k termínu odevzdání přihlášky déle než jeden rok. V případech, kdy znevýhodnění s výjimkou žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky se specifickými poruchami učení zařazených do kategorie a skupiny SPUO-1 trvá kratší dobu než jeden rok nebo nastane v době od odevzdání přihlášky do termínu konání maturitní zkoušky, uzpůsobí podmínky pro konání maturitní zkoušky ředitel školy v dohodě s daným školským poradenským zařízením.
Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky mají podle závažnosti svého znevýhodnění právo na úpravu prostředí, navýšení časového limitu, obsahové a formální úpravy, zadání zkoušek společné a profilové části maturitní zkoušky, odlišnosti v hodnocení, použití kompenzačních pomůcek, tlumočení a technickou nebo speciálně pedagogickou asistenci a přepis řešení zkoušek do záznamových archů v souladu s doporučením. Ředitel školy prokazatelně seznámí žáka s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky nejpozději jeden měsíc před konáním první zkoušky nebo části zkoušky maturitní zkoušky. V případech uvedených v odstavci 4 větě druhé tak učiní bez zbytečného odkladu. Ředitel školy seznámí v dostatečném předstihu členy zkušební maturitní komise, komisaře a zadavatele o podmínkách s podmínkami konání maturitní zkoušky žáka s přiznaným uzpůsobením podmínek.
Ředitel školy přiděluje asistenta nebo tlumočníka žákovi po předchozím projednání jeho přidělení s žákem, popřípadě s jeho zákonným zástupcem.
Rozšiřuje se okruh osob, které mohou konat zkoušku jako cizinci.
Změna se poprvé použije od jarního zkušebního období 2026. V přihlášce žák uvede požadavek podle § 20 školského zákona na úpravu podmínek a způsobu konání zkoušky z českého jazyka a literatury společné a profilové části maturitní zkoušky a ze zkušebních předmětů společné části maturitní zkoušky matematika a matematika rozšiřující. § 20 odst. 6 školského zákona: Podmínky a způsob konání maturitní zkoušky upraví ředitel školy na žádost osobě, která se
a) vzdělává ve škole mimo území České republiky ve školním roce, ve kterém koná maturitní zkoušku, a vzdělávala se ve škole mimo území České republiky alespoň 1 školní rok ze 7 školních roků bezprostředně předcházejících školnímu roku, ve kterém podává přihlášku k této zkoušce, nebo
b) vzdělávala ve škole mimo území České republiky alespoň 2 školní roky ze 7 školních roků bezprostředně předcházejících školnímu roku, ve kterém podává přihlášku k této zkoušce.
Tato úprava výrazně prodlužuje období, jež dává žákovi možnost konat zkoušku jako cizinec. Škola předá žákovi potvrzený výpis z přihlášky z informačního systému Centra nejpozději do 5 dnů od předání údajů Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (dále CZVV), tj. nejpozději do 5 dnů od 15. prosince pro jarní zkušební období nebo od 30. června pro podzimní zkušební období. V případě nesouladu údajů uvedených ve výpisu žák zašle škole do 5 dnů správné údaje. Nadále se tedy nepožaduje, aby žák svým podpisem stvrzoval správnost údajů uvedených ve výpisu, má se za to, že údaje jsou správné; pokud ne, žák zašle opravený výpis. Zvláštní pravidla přihlašování ke komplexní profilové práci jsou zpracována v kapitole Komplexní profilová práce.
SPOLEČNÁ ČÁST MATURITNÍ ZKOUŠKY
Společná část maturitní zkoušky je konána pouze formou didaktických testů. Povinně každý maturující žák koná didaktický test z českého jazyka a literatury. Dále si volí mezi didaktickým testem z cizího jazyka (takového cizího jazyka, který je v nabídce školního vzdělávacího programu daného oboru vzdělání a který splňuje povinnou dotaci hodin pro profilové zkušební předměty) nebo didaktickým testem z matematiky.
V rámci nepovinných zkoušek si může žák zvolit zkoušku z cizího jazyka, matematiky nebo matematiky rozšiřující.
Didaktické testy jsou hodnoceny pouze „uspěl/neuspěl“. Hodnocení „uspěl“ tedy není podmínkou pro připuštění žáka k profilovým zkouškám, ale podmínkou pro získání maturitního vysvědčení.
Na vysvědčení o maturitní zkoušce je uveden: uspěl(a) s procentuálním vyjádřením úspěšnosti. Převedení procentuální úspěšnosti na známky např. pro potřeby zahraničního studia umožňuje Europass1.
Zkouška z českého jazyka a literatury
Didaktický test trvá 85 minut a žákovi podle § 20 školského zákona se na jeho žádost prodlužuje doba konání didaktického testu z českého jazyka a literatury o 30 minut a má možnost použít překladový slovník.
Zkouška z cizího jazyka.
Žák může zvolit pouze takový cizí jazyk, který je ve škole vyučován a který splňuje povinnou dotaci hodin pro profilové zkoušky ve školním vzdělávacím programu daného oboru vzdělání, ve kterém se žák vzdělává, tj. čtyři týdenní vyučovací hodiny za celou dobu vzdělávání. (Musí se zároveň jednat o cizí jazyk uvedený v § 7 vyhlášky – anglický, francouzský, německý, ruský a španělský jazyk.)
Didaktický test ze zkušebního předmětu cizí jazyk trvá 110 minut, z toho 40 minut poslechová část testu a 70 minut část testu ověřující čtení a jazykové vědomosti a dovednosti.
Zkouška z matematiky
Didaktický test z matematiky trvá 135 minut. Žákovi podle § 20 školského zákona se na jeho žádost prodlužuje doba konání didaktického testu o 10 minut a umožňuje se při konání didaktického testu použít překladový slovník.
Žák, který koná didaktický test z matematiky, bude mít v profilové části o 1 známku méně, neboť na konání didaktického testu z matematiky již nenavazuje žádná povinná profilová zkouška.
Nepovinná zkouška z matematiky rozšiřující
Zkouška ze zkušebního předmětu „matematika rozšiřující“ se koná ve společné části jako nepovinná zkouška. Didaktický test z matematiky rozšiřující trvá 150 minut. Žákovi podle § 20 školského zákona se na jeho žádost prodlužuje doba konání didaktického testu o 15 minut a umožňuje se při konání didaktického testu použít překladový slovník.
TERMÍN PODÁNÍ PŘIHLÁŠKY K MATURITNÍ ZKOUŠCE MZ JARO 2026:
Termín podání přihlášky k maturitní zkoušce MZ JARO 2026 je stanovený nejpozději do 1. prosince 2025.